Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Σκάνδαλο με προμήθειες σε πανεπιστημιακό νοσοκομείο!

Μαύρη τρύπα 6.766.328,82 ευρώ μόνο για τη διετία 2008-2009

Αθήνα Άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών γιατρών, ενός διευθυντή κλινικής και πρώην διοικητών Νοσοκομείου ζητούν οι «ράμπο» Υγείας έπειτα από έρευνα που διεξήγαγαν σε μεγάλο νοσηλευτικό ίδρυμα της χώρας.

Μόλις μέσα σε μια διετία - το 2008 και το 2009 - φέρονται ότι είχαν «ανοίξει» μαύρη τρύπα ύψους 6.766.328,82 ευρώ στο ταμείο του πανεπιστημιακού νοσοκομείου, το οποίο λειτουργεί σε μεγάλη πόλη της περιφέρειας.

Οι επιθεωρητές, στο πόρισμά τους, προτείνουν να
απαλλαγούν αμέσως από τα διευθυντικά τους καθήκοντα πέντε χειρουργοί (γενικοί χειρουργοί, νευροχειρουργοί και ένας αγγειοχειρουργός) της Πανεπιστημιακής Κλινικής επειδή δεν είχαν, την απαιτούμενη από το νόμο, γενικότερη διαχειριστική εποπτεία σε ότι αφορά τις προμήθειες.

Το πόρισμα που παρουσιάζει σήμερα το «Βήμα on-line» διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας και στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών.

Πάρε με στο τηλέφωνο
Στο πόρισμα περιγράφεται ανάγλυφα η μέθοδος με την οποία ένα Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο προχωρούσε σε προμήθειες πανάκριβων ιατρικών εργαλείων, με το αζημίωτο για εκείνους που τις διαχειρίζονταν.

«Οι παραγγελίες στο νοσοκομείο για όλα τα εμφυτεύσιμα κτλ., υλικά και εργαλεία γίνονταν κατά κανόνα είτε τηλεφωνικά από τους γιατρούς, είτε οι ίδιοι επέλεγαν το υλικό από τις άτυπες παρακαταθήκες διαφόρων εταιρειών που υπήρχαν στο χειρουργείο, χωρίς τη διαμεσολάβηση και γνώση των αρμοδίων υπηρεσιών», αναφέρεται στο πόρισμα.

Τα υλικά αυτά, για να τα δικαιολογήσουν εκ των υστέρων οι γιατροί που εμπλέκονταν στη διαδικασία, καταγράφονταν στο βιβλίο χειρουργείου. Η συμμετέχουσα στο χειρουργείο νοσηλεύτρια συνέτασσε το χρεωστικό έντυπο το οποίο στη συνέχεια υπέγραφαν η προϊσταμένη του χειρουργείου και ο γιατρός.

Σε ότι αφορά την αίτηση προμήθειας του υλικού, γινόταν _ όπως σημειώνεται στο πόρισμα _ «τυπικά και εκ των υστέρων, και υπογραφόταν από τον γιατρό ή τον διευθυντή της κλινικής. Στη συνέχεια με εισήγηση του γραφείου παραγγελιών, εγκρινόταν η σχετική δαπάνη μηνιαία ανά εταιρεία από το ΔΣ του Νοσοκομείου».

Προσυμφωνημένες προσφορές
Τέλος _ τονίζεται _ αφού το Νοσοκομείο μέσω του γραφείου παραγγελιών επικοινωνούσε με την προμηθεύτρια εταιρεία, αυτή έστελνε την απαιτούμενη «προσφορά», με σκοπό να νομιμοποιήσει την ήδη συντελεσθεί σα διαδικασία παραγγελίας και να καθοδηγήσει το νοσοκομείο στην αποτύπωση του κωδικού αριθμού, την ονοματολογία και την τιμή του υλικού.

Ακολουθούσε ετεροχρονισμένα το «επίσημο» Δελτίο Παραγγελίας προς την εταιρεία, βάσει του οποίου εκδίδονταν τιμολόγια, τα οποία και προσκόμιζε κάθε εταιρεία μαζικά στο Νοσοκομείο, προκειμένου να ενταλματοποιηθεί η δαπάνη και να πληρωθεί.

Οι «ράμπο» διαπίστωσαν ότι η έκδοση των τιμολογίων καθυστερούσε πολλούς μήνες. Επίσης δεν τηρούνταν οι διαδικασίες προέγκρισης πριν τη χειρουργική επέμβαση, γεγονός που επέτρεπε στους γιατρούς να επιβάλλουν στην πράξη προκαθορισμένες επιλογές και να προσανατολίζουν την ανάθεση της προμήθειας με απ' ευθείας ανάθεση στις προτιμώμενες εταιρείες.

Διαπιστώσεις
Τα παιχνίδια σε τρεις κατηγορίες υλικών


1. Υπερτιμολογήσεις
«Χρυσά» σετ λαπαροσκοπικών για χολοκυστεκτομές

Η συνολική δαπάνη γι' αυτά τα χειρουργεία, σε εργαλεία και υλικά, ανήλθε σε 4.453.198,27 ευρώ και η μέση δαπάνη ανά ασθενή σε 3.470,93 ευρώ.

Από την απόκλιση μεταξύ της πραγματοποιηθείσας δαπάνης για κάθε Σετ Λαπαροσκοπικών στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο και της αντίστοιχης δαπάνης που βρήκαν οι ελεγκτές σε άλλο νοσοκομείο της ίδιας Υγειονομικής Περιφέρειας με μέσο όρο 993,31 ευρώ, τεκμαίρεται ύπαρξη οικονομικής ζημίας 635.221,44 ευρώ.

Επίσης, πρόσθετη απόκλιση μεταξύ της πραγματοποιηθείσας δαπάνης κάθε Σετ Λαπαροσκοπικών του Νοσοκομείου και των συμβατικών τιμών που υπέγραψε η διοίκηση του ιδίου με 1.483,45 ευρώ, αποδεικνύει την ύπαρξη οικονομικής ζημίας που υπέστη ο Φορέας η οποία ανέρχεται σε 2.549.931,92 ευρώ. Έτσι, το σύνολο της οικονομικής βλάβης από τις Λαπαροσκοπικές Χολοκυστεκτομές ανέρχεται σε 3.185.153,36 ευρώ.

Στο Παρατηρητήριο Τιμών της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ), με ημερομηνία ανάρτησης 19.10.2010, η τιμή του Σετ Λαπαροσκοπικών ανέρχονταν σε 891,77 ευρώ (737 ευρώ συν ΦΠΑ).

«Στα παραπάνω ποσά συμπεριλαμβάνεται και η χρήση αιμοστατικών και αντισυμφυτικών, παρότι οι σχετικές οδηγίες του ΙΚΑ δεν επιτρέπουν τη χρήση τους σε αυτά τα χειρουργεία», τονίζουν οι επιθεωρητές.

Οι συμβάσεις που υπήρχαν στο Νοσοκομείο για τα λαπαροσκοπικά υλικά και εργαλεία υπογράφηκαν την 24η Μαΐου του 2002 με τρεις εταιρείες και ίσχυαν για ένα έτος. Ωστόσο, οι διοικήσεις του Νοσοκομείου έδιναν συνεχώς νέες παρατάσεις στις συμβάσεις.
«Υπάρχουν σοβαρές ευθύνες στα όργανα διοίκησης του Νοσοκομείου κατά την περίοδο 2008 και 2009, γιατί ενώ υπήρχαν εξορθολογισμένες πρακτικές σε άλλο Νοσοκομείο της ίδιας Υγειονομικής Περιφέρειας, με μικρότερη δαπάνη ανά χειρουργείο κατά 490,14 ευρώ στις Λαπαροσκοπικές Χολοκυστεκτομές, κατακύρωσαν και παρέτειναν συνεχώς μια αναποτελεσματική σύμβαση και υπερτιμολογημένη κατά 49,34% που επέφερε οικονομική βλάβη στο Φορέα τουλάχιστον κατά 635.221,44 ευρώ για αυτό το χρονικό διάστημα», παρατηρούν στο πόρισμά τους οι «ράμπο».

Ανάλογες είναι και οι διαπιστώσεις για τα Σετ Λαπαροσκοπικών που αφορούν τις επιμήκεις γαστρεκτομές.

2. Αχρηστα υλικά
Διεγέρτες νεύρων διά πάσαν νόσον και νοσούντα

Χρησιμοποιήθηκαν διεγέρτες νεύρων σε 813 χειρουργεία για (450 το 2008 και ν363 το 2009) για τους οποίους δαπανήθηκε το ποσό των 1.640.984,19 ευρώ.

Από αυτό, το ποσό των 1.333.964,19 ευρώ χαρακτηρίζεται ως οικονομική βλάβη του Νοσοκομείου, διότι αποτελεί πρόσθετη δαπάνη στην ανώτατη επιτρεπόμενη χρέωση ανά ασθενή των 1.785 ευρώ με ΦΠΑ.

Επιπρόσθετα, οι ελεγκτές υπολογίζουν και την οικονομική ζημία από την αδικαιολόγητη χρήση _ όπως τη χαρακτηρίζουν _ Διεγερτών Νεύρων, που χρησιμοποιήθηκαν χωρίς τις απαραίτητες ενδείξεις που έχει θεσπίσει το ΙΚΑ από το 2007.

3. Κομπίνες
Επεμβάσεις με μοσχεύματα από εξωτερικούς γιατρούς

Περισσότεροι από 100 ασθενείς υποβλήθηκαν σε χειρουργική επέμβαση με αυτή τη μέθοδο τη διετία 2008 - 2009. Σε κάθε χειρουργείο χρησιμοποιήθηκαν από 12 έως 20 υλικά και μοσχεύματα. Η χειρουργική δαπάνη απ' αυτά τα χειρουργεία ανήλθε σε 3.211.124,32 ευρώ.

«Οι προβλεπόμενες τιμές για υλικά και μοσχεύματα είναι 16.450 ευρώ με ΦΠΑ και μόνο για επτά περιπτώσεις ασθενών πρόσθετες προεκτάσεις μοσχευμάτων 6.540 ευρώ. Συνεπώς η οικονομική ζημία που υπέστη ο Φορέας, αν συγκρίνουμε την πραγματοποιηθείσα δαπάνη με την προβλεπόμενη δαπάνη από τις σχετικές εγκυκλίους του ΙΚΑ, ανέρχεται σε 1.889.276 ευρώ», αναφέρεται στο πόρισμα.

Ακόμη, παρατηρείται ότι ένας από τους έξι γιατρούς που έκαναν τις παραπάνω επεμβάσεις δεν είχε καμία εργασιακή σχέση με το εν λόγω Νοσοκομείο. «Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου 2008, ήταν επίκουρος γιατρός με θητεία και εφεξής που έληξε αυτή, σε καμία περίπτωση δεν του επιτρέπεται η διενέργεια ιατρικών πράξεων», υπογραμμίζουν.

Η καταγγελία του ΙΚΑ
Η διενέργεια του ελέγχου από τους Επιθεωρητές Υγείας έγινε μετά την έγγραφη αναφορά του ελεγκτή του ΙΚΑ του εν λόγω Νοσοκομείου, στις 5.5.2009, στην οποία κατήγγειλε στο διοικητή του Ιδρύματος ότι υπάρχει υπερβολική χρήση υλικών στα χειρουργεία και άλλα τμήματα και εργαστήρια, αναφέροντας ως παράδειγμα τους νευροδιεγέρτες, τους αιμοστατικούς παράγοντες, τα μοσχεύματα για ανευρύσματα αορτής κ.α.

«Επειδή δεν αντιμετωπίστηκαν από τη διοίκηση οι υπερβάσεις που επισημάνθηκαν από τον ελεγκτή», σημειώνεται στο πόρισμα, «ξαναστέλνει την από 11.5.2010 νεότερη αναφορά του, και μόνο τότε ενεργοποιείται ο εσωτερικός έλεγχος του Νοσοκομείου και της Υγειονομικής Περιφέρειας».
------------

Οι προβλεπόμενες διαδικασίες
- Να υποβάλλουν οι διευθυντές των κλινικών αίτηση χορήγησης υλικού.

- Να συντάσσεται ιατρική γνωμάτευση από τον χειρουργό.

- Να εγκρίνεται η σκοπιμότητα από τριμελή επιτροπή ιατρών του Νοσοκομείου ή άλλα αρμόδια στελέχη με σχετικό πρακτικό επί του οποίου να υπογράφει εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Εκκαθάρισης της δαπάνης (διοικητικός διευθυντής) και εκπρόσωπος των διατακτών της δαπάνης (διοικητής ή αναπληρωτής του Νοσοκομείου)

Η μηχανή της απάτης
- Το πρακτικό αγοράς (επίσημη παραγγελία) αντί να προηγείται όλων των άλλων ενεργειών, έπεται αυτών. Δηλαδή, πρώτα εκδίδεται η βεβαίωση τοποθέτησης του υλικού και μετά από μήνες «παραγγέλνεται».

- Το τιμολόγιο πώλησης κόβεται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση.

- Οι προμήθειες πληρώνονται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εξωσυμβατικού υλικού και εργαλείου για τα μη προβλέψιμα, έκτακτα και επείγοντα χειρουργεία, παρότι πρόκειται συνήθως για προγραμματισμένα χειρουργεία.

Πηγή: Το βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου