Θα μου επιτρέψετε να σας μιλήσω λίγο εκ καρδίας… Βαρέθηκα να ακούω για τους πολιτικούς, τι έκαναν, πόσα έφαγαν, αν τα φάγαμε μαζί κλπ. Λες και η ΖΩΗ ΜΟΥ- Η ΖΩΗ ΣΑΣ, εξαρτάται αποκλειστικά από αυτούς, εκτός αν τους την παραδώσατε… Βαρέθηκα να ακούω για νέα δόση, νέα μέτρα, νέα έκτακτη σύσκεψη… Βαρέθηκα να ορίζουν άλλοι το πως θα ζω. Βαρέθηκα να βλέπω λυπημένα-τρομοκρατημένα-αγέλαστα πρόσωπα τριγύρω μου. Βαρέθηκα τη μιζέρια. Βαρέθηκα να ακούω την αοριστολογία περί ανάπτυξης-διαρθρωτικών αλλαγών και άλλες μπούρδες, λες και θα γίνουν πατώντας ένα κουμπί. Βαρέθηκα να βλέπω τηλεόραση και από την ώρα που την έκλεισα (πριν αρκετά χρόνια), νιώθω άλλος άνθρωπος. Επειδή τα βαρέθηκα όλα αυτά, έφτιαξα έναν κήπο. Και τι σου δίνει ο κήπος ρε μεγάλε; θα αναρωτηθούν πολλοί. Η ψυχική γαλήνη και ισορροπία που σου προσφέρει, η ενασχόληση με τη μητέρα Γη, δεν εξαργυρώνεται με τίποτα…
Πάμε τώρα στο θέμα και συγγνώμη αν σας κούρασα με την… “βαρεμάρα” μου...
-Οι περισσότεροι προαύλιοι χώροι των σχολείων, παραμένουν αναξιοποίητοι εξυπηρετώντας κυρίως, τις ψυχοκινητικές δεξιότητες των παιδιών.
-Τα περισσότερα παιδιά της πόλης, σπανίως έρχονται σε επαφή με το χώμα. Κάποια μάλιστα, φοβούνται να έρθουν σε επαφή με διάφορα ζώα όπως κότες, κατσίκες κλπ.
-Μερικά από τα θετικά της δημιουργίας σχολικών κήπων. Καλλιέργεια δεξιοτήτων, ομαδική εργασία – συνεργασία με άλλα σχολεία, επαφή με τη φύση, υπευθυνότητα, χαρά, διατροφική και οικονομική αξία καλλιέργειας τοπικών προϊόντων, εναλλακτική λύση απασχόλησης των παιδιών ώστε να ξεφύγουν από την τηλεόραση!
-ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ το βίντεο στο τέλος της ανάρτησης, που παρουσιάζει στην ΠΡΑΞΗ, πως τα παιδιά του Δήμου Αρχανών Αστερουσίου από το 2011 καλλιεργούν τους σχολικούς τους κήπους σε 14 σχολεία. Να συνεχίσετε έτσι παιδιά, θερμά συγχαρητήρια! ΕΣΕΙΣ είστε η καλύτερη απάντηση στη μιζέρια που έχει κατακλύσει την ελληνική κοινωνία! ΕΣΕΙΣ είστε το φως και η ελπίδα!!!
-Παρόμοιες πρωτοβουλίες, ξεφυτρώνουν σα μανιτάρια σε πολλά σχολεία, ανά την επικράτεια και αυτό είναι ενθαρρυντικό… Δεν χρειάζεται πολλά για να δημιουργηθεί. Όρεξη και απόφαση δασκάλων και γονέων. Αν δείξουμε στα παιδιά το δρόμο, σε λίγο καιρό, σίγουρα θα μας προσπεράσουν σε δημιουργικότητα και εφευρετικότητα…
.
Μετά την απελευθέρωση του 1821 θεσμοθετήθηκε η εκπαίδευση των Ελλήνων. Μάλιστα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα βρίσκουμε καινοτόμες ιδέες που τον ίδιο καιρό, δεν είχαν υιοθετηθεί ακόμη στην Ευρώπη.
Μια τέτοια καινοτόμος ιδέα ήταν ο σχολικός κήπος. Συγκεκριμένα: …Κάθε σχολείο οφείλει να κατασκευάζεται σε χώρο 15 στρεμμάτων, που θα περιλαμβάνει τον σχολικό κήπο και το διδακτήριο….. Για να εξασφαλιστεί ο σχολικός κήπος προβλεπόταν η παραχώρηση και μοναστηριακής περιουσίας.
Μέσα από τον σχολικό κήπο ο μαθητής έρχεται σε άμεση επαφή με την φύση και αποκτά βιωματικά σχέση μαζί της.
Γιατί μόνο με την βιωματική σχέση του παιδιού με την φύση, μπορεί να καλλιεργηθεί η οικολογική συνείδηση, να προστατεύσουμε την φύση. Η προστασία της φύσης δεν είναι θέμα γνώσης ούτε βιβλίων ούτε βίντεο ούτε υψηλών αναφορών και βραβείων. Είναι ζωή. Είναι το ζωντανό βίωμα μέσα από το οποίο ο μαθητής θα αφομοιώσει την σχέση του με την φύση. Ο σχολικός κήπος είναι εφόδιο για τον νέο να ζήση. Μαθαίνει να παράγει την τροφή του. Μαθαίνει ότι το καλύτερο είναι αυτό που φτιάχνει ο καθένας μόνος του.
Στο σχολείο της αυτάρκειας μαθαίνουμε να παρασκευάζουμε διάφορα: μουσταλευριά, σαπούνι μπουγάδας, πετιμέζι, ψωμί κ.λ.π.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΣΥΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Με σχολικούς κήπους σε 21 σχολεία της Κορινθίας την περσινή σχολική χρονιά, πιστεύουμε ότι ο σχολικός κήπος είναι μια υπέροχη στιγμή της σχολικής ζωής, έντονα συναρπαστική για τους μαθητές. Οι σχολικοί κήποι στην Κορινθία είναι φύλακες των παραδοσιακών ποικιλιών. Ζωντανές τράπεζες σπόρων. Καλλιεργούν τις παλιές ποικιλίες λαχανικών και σιτηρών. Αναπαράγουμε και πολλαπλασιάζουμε το παραδοσιακό γενετικό υλικό. Πολλές φορές τα παιδιά τρώνε από τις παραγωγές τους και θα ήτανε καλό να γινόταν συχνά στην διάρκεια της χρονιάς. Φτιάχνουν τραγούδια για τον κήπο τους και στήνουν θεατρικά.
Η δημιουργία του σχολικού κήπου είναι επιβεβλημένη.
Στην αυλή των σχολείων να δημιουργηθεί ο σχολικός κήπος. Έστω και σε μερικά τετραγωνικά που μπορούμε να τα βρούμε διώχνοντας τα τσιμέντα ή την πίσσα. Ακόμη και στις βεράντες ή σε ταράτσες ή όπως είπε ένας συνάδελφός μας στα σκαλοπάτια, στα παράθυρα, σε παρτέρια πάνω από το τσιμέντο, οπουδήποτε. Αλλά ακόμα και σε ζαρντινιέρες και γλάστρες θα το παλέψουμε.
Εργαστήρια παραγωγής σβώλων
1. Με τα χέρια: Κοσκινίζουμε το χώμα ( κοκκινόχωμα ).
Προσθέτουμε άμμο ή κοπριά Ρίχνουμε τους σπόρους και αναδεύουμεπροσθέτοντας λίγο νερό. Ζυμώνουμε το μίγμα πλάθουμε τους βόλους με τα χέρια Αφού τους στεγνώσουμε καλά τους μαζεύουμε σε τσουβάλια.
2. Με τα πόδια: Στρώνουμε ένα νάιλον. Πάνω στο νάιλον απλώνουμε πριονίδι κατά προτίμηση από δρυ. Αποφεύγουμε από επιπλοποιίες και πεύκο – έλατο που είναι επιβαρυμένα με ρητίνη και έχει επίπτωση στη βλαστικότητα του σπόρου. Στη συνέχεια ρίχνουμε το μίγμα των σπόρων και μετά το αργιλόχωμα. Προσθέτουμε νερό προσεκτικά και ζυμώνουμε με τα πόδια. Τοποθετούμε τη λάσπη σε κουβάδες και ακροβολιζόμαστε στη περιοχή της σποράς. Κάθε φορά που πιάνουμε λάσπη από τον κουβά με τη χούφτα μας την πετάμε με δύναμη στο έδαφος για να κολλήσει και αν είναι δυνατόν σε ξέφωτα και όχι βέβαια πάνω σε πέτρες.
3. Με την μπετονιέρα: Οι σπόροι των βελτιωτικών φυτών είναι πενταπλάσιοι των σπόρων των δασικών φυτών στο μίγμα Το μίγμα αναδεύεται κατ’ αρχήν σε μια μπετονιέρα που έχουν αφαιρεθεί τα πτερύγιά της. Σε κάθε μπετονιέρα που κάνουμε, σε μίγμα 10 κιλών σπόρων προσθέτουμε τέσσερις με πέντε φορές περισσότερο χώμα. Ημερησίως έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε 6 – 8 μπετονιέρες.
Πρέπει να σπαρθούν με αυτή την ποσότητα βόλων περισσότερα από 200 στρέμματα. Για την σπορά επί εδάφους χρειάζονται 20 άντρες
για μισή μέρα.
Πρέπει να σπαρθούν με αυτή την ποσότητα βόλων περισσότερα από 200 στρέμματα. Για την σπορά επί εδάφους χρειάζονται 20 άντρες
για μισή μέρα.
4. Με τον κόφτη: Τη λάσπη της δίνουμε σχήμα λουκάνικου και μετά το περνάμε από τον κόφτη και έτσι έχουμε μεγάλους σβώλους για δύσκολες περιπτώσεις.
(Για να θυμόμαστε: από τα φούλια τα κτηνοτροφικά μπιζέλια τον βίκο πάνε 5 κιλά το στρέμμα. Τα όσπρια τα μουλιάζουμε 3 τέταρτα της ώρας πριν την παρασκευή των σβώλων. Τα τριφύλλια, η μηδική πάνε μισό κιλό το στρέμμα.)
Πώς φτιάχνουμε τα φράγματα και τα είδη των φραγμάτων;
Στην κοίτη του χειμάρρου κάνουμε το φράγμα, ποτέ ευθύγραμμο, πάντα τοξωτό ώστε να δέχεται όλες τις πιέσεις και να σφίγγει. Το ευθύγραμμο φράγμα θα μπορούσε να σπάσει. Το φράγμα μας θα είναι τοξωτό, η χορδή του τόξου θα είναι κατάντη και το τόξο ανάντη. Επίσης φροντίζουμε να το αγκυρώσουμε το φράγμα, να το παχτώσουμε σε μητρικό πέτρωμα. Αν τα πετρώματα είναι χαλαρά μπορεί να προχωρήσουμε, να σκάψουμε, να βρούμε το μητρικό πέτρωμα κι απ’ τη μια μεριά και απ’ την άλλη. Κατά τη διάρκεια αυτής της εργασίας τα χώματα που θα βγουν θα βρούμε κοιλότητες να τα εναποθέσουμε για να μη ξαναγυρίσουν ή το καλύτερο θα φτιάξουμε παρακάτω ένα χωμάτινο φράγμα, φτιάχνοντας ένα πεζούλι…..
Απόσπασμα από την ομιλία που έκανε ο κ. Μανώλης Γλέζος στις περιβαλλοντικές ομάδες των σχολείων της Κορινθίας το σχολικό έτος 1995-96 και που ολοκληρώθηκε με την κατασκευή τεσσάρων φραγμάτων στο Λουτρό Κορινθίας από τους μαθητές των σχολείων .
Ας ετοιμαζόμαστε για τα εξής εργαστήρια πεδίου.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΣΠΟΡΩΝ
Μπορούμε να συλλέγουμε σπόρους από:
ΔΕΝΤΡΑ
ΓΑΖΙΑ-ΧΑΡΟΥΠΙΑ-ΚΟΥΤΣΟΥΠΙΑ-ΛΑΜΠΟΥΡΝΟ-ΔΑΦΝΗ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ-ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ-
ΠΟΥΡΝΑΡΙ-ΠΕΥΚΗ ΧΑΛΕΠΙΟΣ-ΜΟΥΡΙΑ-ΚΟΡΟΜΗΛΙΑ-ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΑΚΑΚΙΑ ΚΥΑΝΟΦΥΛΛΗ-ΜΕΛΙΚΟΥΚΙΑ-ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ-ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ
ΘΑΜΝΟΙ
ΣΠΑΡΤΟ-ΤΕΥΚΡΙΟ-ΛΕΒΑΝΤΑ-ΚΥΤΙΣΟΣ-ΤΕΡΕΒΙΝΘΟΣ-ΑΣΠΑΛΑΘΟΣ-ΔΕΝΤΡΟΛΙΒΑΝΟ-
ΡΟΥΣΚΟΣ-ΣΧΙΝΟΣ-ΜΥΡΤΙΑ-ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΗ-ΜΗΔΙΚΗ ΔΕΝΤΡΩΔΗΣ-ΚΟΡΟΝΙΛΑ-ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΑΓΡΙΑ-ΘΥΜΑΡΙ-ΡΙΓΑΝΗ-ΡΕΙΚΙ-ΦΑΣΚΟΜΗΛΟ
ΟΠΩΡΟΦΟΡΑ ΔΕΝΤΡΑ
ΣΠΟΡΟΙ ΑΠΟ ΦΡΟΥΤΑ ΠΟΥ ΤΡΩΜΕ ( ΜΗΛΑ, ΑΧΛΑΔΙΑ, ΒΕΡΙΚΟΚΑ, ΔΑΜΑΣΚΗΝΑ, ΣΤΑΦΥΛΙΑ, Κ. Λ. .Π )
ΕΤΗΣΙΑ ΠΟΩΔΗ ΦΥΤΑ
ΑΛΥΣΣΟ-ΣΚΥΛΑΚΙ-ΑΣΤΡΑΓΑΛΟΣ-ΤΕΥΤΛΟ ΑΓΡΙΟ-ΚΑΛΕΝΤΟΥΛΑ-ΚΑΠΠΑΡΗ- ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ-ΠΙΚΡΟΡΑΔΙΚΟ-ΕΣΧΟΛΤΣΙΑ-ΛΑΘΟΥΡΙ-ΛΟΥΠΙΝΟ-ΜΟΛΟΧΑ-ΑΓΡΙΟΒΡΟΥΒΑ-
ΖΩΧΟΣ-ΠΥΡΕΘΡΟ-ΑΓΡΙΟΡΑΔΙΚΟ-ΤΡΙΦΥΛΛΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΟ-ΒΕΡΜΠΑΣΚΟ-ΑΓΡΙΟΜΑΡΑΘΟΣ-ΤΡΙΦΥΛΛΙ ΛΕΙΜΩΝΙΟ-ΜΗΔΙΚΗ-ΜΕΛΙΤΩΤΟΣ-ΡΟΒΗ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟ ΜΠΙΖΕΛΙ-ΚΟΥΚΙΑ-ΚΡΙΘΑΡΙ-ΣΙΚΑΛΗ-ΡΟΚΑ-ΦΑΚΕΛΩΤΗ-ΣΙΝΑΠΙ ΜΑΥΡΟ
.
.
.
Δείτε στις παρακάτω διαφάνειες, πως ήταν ο προαύλιος χώρος ενός σχολείου και πως μεταμορφώθηκε. ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ!!!
Από το http://www.authorstream.com/Presentation/efepereth-769135/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου