(Το άρθρο βασίστηκε σε έρευνα και ρεπορτάζ από την οδύσσεια ενός ανέργου)
Ο Οργανισμός απασχόλησης εργατικού δυναμικού θα μπορούσε να είναι ένα μεγάλο στήριγμα για τους εργαζόμενους στην προσπάθειά τους να βρουν εργασία και στην ανάπτυξη της χώρας προωθώντας μια σύγχρονη και αποτελεσματική σύνδεση της αγοράς εργασίας με τον εργαζόμενο και με την διαρκή επιμόρφωση του.
Ωστόσο, η εικόνα που συνάντησε ένας άνεργος που θα δείτε παρακάτω θυμίζει οδύσσεια με την σύγχρονη γραφειοκρατία και αδιαφορία απέναντι στον άνεργο πολίτη. Πηγαίνει λοιπόν να βγάλει κάρτα ανεργίας ένας άνεργος πολίτης και εκεί δίνει στον υπάλληλο το βιογραφικό του ώστε να ενημερωθεί η βάση δεδομένων του ΟΑΕΔ στον υπολογιστή με τα στοιχεία του.
Ο υπάλληλος δεν κρατά τον βιογραφικό του, ούτε τον ενημερώνει για τον αν καταχώρησε τα στοιχεία του στον ΟΑΕΔ (προφανώς δεν υπάρχει καμιά σύγχρονη βάση δεδομένων με βιογραφικά των εργαζομένων) και εκδίδει στα γρήγορα μία κάρτα ανεργίας παραπέμποντας τον σε έναν σύμβουλο εργασίας του οργανισμού.
Του δίνουν λοιπόν ραντεβού για μετά από πέντε ημέρες ενώ η εργασία που είχε δει στην εφημερίδα στον ΟΑΕΔ της περιοχής του ήταν για την εβδομάδα που πέρασε και επομένως μπορεί να έχανε την ημερομηνία και ίσως να είχε καλυφθεί η θέση. Αυτή η (ανύπαρκτη δυστυχώς) βάση δεδομένων με τα βιογραφικά των εργαζομένων θα έπρεπε να υπάρχει και στο διαδίκτυο για να μπορεί και η εργοδοσία να έρχεται σε επαφή με τον εργαζόμενο και να τον καλεί προς εργασία, είτε στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα.
Την ημέρα που συναντήθηκε ο άνεργος με τον σύμβουλο εργασίας η συγκεκριμένη θέση όπως του είπε δεν υπήρχε πλέον αλλά θα μπορούσε να έρχεται να συναντήσει τον σύμβουλο, χωρίς ραντεβού, όποτε ήθελε. Γιατί λοιπόν το πρώτο ραντεβού είχε συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα;
Ο σύμβουλος μίλησε λίγο με τον άνεργο και αφού κοίταξε τα χαρτιά που είχε στα χέρια του και στον υπολογιστή του, είπε στον άνεργο ότι δεν υπάρχει καμία θέση στο αντικείμενο εργασίας του και όποτε έρχεται στα γραφεία του ΟΑΕΔ να κοιτάζει τις καρτέλες που είναι αναρτημένες στον πίνακα ανακοινώσεων στον τοίχο μήπως βρει κάποια θέση.
Στην συνέχεια υπόγραψε ο προσωπικός του σύμβουλος ένα έγγραφο του ΟΑΕΔ συμφωνά με το οποίο, ο προσωπικός σύμβουλος και ο συγκεκριμένος άνεργος, συμπλήρωσαν ένα έντυπο εξατομικευμένης προσέγγισης και συντάχθηκε Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
Ποιο ήταν αυτό το σχέδιο μόνο ο σύμβουλος ήξερε! Δεν του είπε ο προσωπικός σύμβουλος εργασίας του ότι αν υπάρξει κάποια θέση στον αντικείμενο του, το επάγγελμα του, θα τον καλέσει και θα τον ενημερώσει, αλλά πρέπει να ψάχνει εντελώς μόνος του ο άνεργος, αλλά τότε ποιος ο ρόλος του προσωπικού συμβούλου εργασίας για κάθε άνεργο και ποιος ο ρόλος σύνταξης του υποτιθέμενου Ατομικού Σχεδίου Δράσης;
Πριν φύγει ο άνεργος πήγε να δει που βρίσκεται ο αναρτημένος πίνακας ανακοινώσεων του ΟΑΕΔ και αμέσως βρήκε μια θέση σύμφωνα με το επάγγελμά του, στο αντικείμενό του και ενημέρωσε τον προσωπικό του σύμβουλο που πριν λίγα λεπτά του είχε πει ότι δεν υπήρχε θέση για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
Ο σύμβουλος του εξήγησε ότι αυτή δεν είναι τόσο νέα θέση, παρόλο που υπάρχει αναρτημένη και αφού του έδωσε τα στοιχεία του εργοδότη για την συγκεκριμένη θέση τον προέτρεψε να πάρει ένα τηλέφωνο τον εργοδότη για να δει αν δεν έχει καλυφθεί η θέση αυτή. Στον υπολογιστή του ο σύμβουλος μπορεί γρήγορα αφού ανατρέξει στην βάση δεδομένων για ένα συγκεκριμένο επάγγελμά να δει αν υπάρχει θέση εργασίας αντί να παραπέμπει τον άνεργο σε έναν αναρτημένο πίνακα στον τοίχο, ο οποίος δεν είναι έγκαιρα ενημερωμένος και ανανεωμένος σύμφωνα με την ομολογία του ίδιου του συμβούλου εργασίας.
Ο άνεργος πήρε την συγκεκριμένη εταιρεία τηλέφωνο και είδε ότι οι θέσεις εργασίας δεν είχαν καλυφθεί παρόλο που ο σύμβουλος εργασίας του είπε ότι είναι σχετικά παλιά η καταχώρηση στον ΟΑΕΔ για την συγκεκριμένη θέση.
Ήταν τόσο δύσκολο να επιδείξει ενδιαφέρον και να δει ο σύμβουλος στον υπολογιστή του γραφείου του στην βάση δεδομένων αν έχει καλυφθεί η θέση εργασίας; Ένα τηλέφωνο δεν μπορούσε να πάρει αν δεν ήταν σίγουρος; Γιατί ο σύμβουλος δεν ενημέρωσε στην αρχή τον άνεργο ότι υπήρχε μια θέση στο αντικείμενό του αν και κοίταξε όπως του είπε και δεν βρήκε...
Αν ο άνεργος πολίτης δεν την είχε δει στον πίνακα ανακοινώσεων, ο οποίος για καλή ή κακή του τύχη δεν είναι έγκαιρα ενημερωμένος όπως του είπαν από τον ΟΑΕΔ, δεν θα είχε χάσει την συγκεκριμένη ευκαιρία να βρει εργασία;
Επομένως πάλι έρχεται το ίδιο ερώτημα στο μυαλό μας: Ποιος είναι ο ρόλος του συμβούλου εργασίας και πως βοηθάει τον άνεργο; Δεν θα έπρεπε ό σύμβουλος να καλεί στο γραφείο του τον άνεργο όποτε υπάρχει μια θέση εργασίας; Αν ό εργαζόμενος πρέπει να ψάχνει μόνος του τότε ποιος ο ρόλος του ΟΑΕΔ, του προσωπικού συμβούλου εργασίας και του ατομικού σχεδίου δράσης που υπογράφει ο σύμβουλος ως υποχρέωσή του απέναντι στον κάθε άνεργο προσωπικά;
Τελικά ο ΟΑΕΔ για πολλά χρόνια έχει καταντήσει να είναι μια υπηρεσία που απλώς καταμετρά για στατιστικούς λόγους τον αριθμό των ανέργων;
Επιπλέον γιατί ο σύμβουλος παρέπεμψε τον άνεργο σε ένα πρόγραμμα κατάρτισής το οποίο δεν ήταν κοντά στον τόπο κατοικίας του, ενώ υπήρχε ίδιο πρόγραμμα πολύ κοντά στον τόπο κατοικίας του, με την δικαιολογία ότι σε αυτή την περιοχή που ήταν μακριά ξεκινούσε νωρίτερα το πρόγραμμα κατάρτισης, ενώ όπως διαπίστωσε ο ενδιαφερόμενος άνεργος με ένα τηλεφώνημα στο φορέα κατάρτισης, που δεν ήταν κοντά στην περιοχή του, το πρόγραμμα κατάρτισης δεν είχε ξεκινήσει και θα αργούσε ακόμα...
Είναι ικανοποιημένος ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού από την παραγωγικότητά του και την γενικότερη λειτουργία του; Κάθε σύμβουλος εργασίας με πόσους ανέργους προσωπικά απασχολείται σε καθημερινή, εβδομαδιαία και μηνιαία βάση, ποιος είναι ο αριθμός;
Το προσωπικό του ΟΑΕΔ είναι μόνιμο, επαρκώς καταρτισμένο και αμείβεται αξιοπρεπώς; Πως ελέγχεται από το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας ο οργανισμός και πόσα χρόνια έχουν περάσει από τον τελευταίο ενδελεχή έλεγχο για την αποτελεσματικότητα του. Τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης με ποια αντικειμενικά κριτήρια επιλέγουν τους άνεργους που θα καταρτίσουν;
Υπάρχει καμιά ολοκληρωμένη μελέτη και έκθεση από το αρμόδιο υπουργείο, έστω την τελευταία εικοσαετία ή δεκαετία, που να δείχνει την πορεία του και το μέγεθος της αποτελεσματικότητας του ΟΑΕΔ;
Έχει συνταχθεί μέχρι σήμερα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την μελλοντική καλύτερη ανάπτυξη και απόδοσή του ώστε να μην μεταβάλλεται ο ΟΑΕΔ από Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού σε Οργανισμό Απαξίωσης Εργατικού Δυναμικού;
Ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε ότι το πρόβλημα της ανεργίας δεν λύνεται γιατί αφορά την καρδιά των άδικων καταπιεστικών δομών του κεφαλαιοκρατικού συστήματος. Φτάνουν μάλιστα στο σημείο να προπαγανδίζουν οι ελάχιστοι ισχυροί κεφαλαιοκράτες ότι τα υπερκέρδη τους, η υψηλή παραγωγικότητα και ο αντίστοιχος πλούτος της είναι θεμιτός όταν τον ελέγχουν οι ελάχιστοι άπληστοι οικονομικά ισχυροί για την εξυπηρέτηση των ιδιοτελών συμφερόντων τους. Θεωρούν όμως ότι μετατρέπεται σε χαμηλή παραγωγικότητα αν δεν υπήρχε ούτε ένας άνεργος και ο παραγόμενος πλούτος μοιραζόταν δίκαια στην κοινωνία που τον παράγει, γιατί δεν θα υπήρχε τότε πλούτος για τους ελάχιστους κηφήνες οικονομικά ισχυρούς αρχιληστές κεφαλαιοκράτες αλλά για όλη την κοινωνία που θα γευόταν δίκαια τους καρπούς των κόπων της!
Υ.Γ. Διάφορα σκάνδαλα βλέπουν το φως της δημοσιότητας κατά καιρούς και το συγκεκριμένο με τις λοβιτούρες στα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων και τα ομόλογα δεν είναι μεγαλύτερο από την μόνιμη έλλειψη αποτελεσματικής οργανωμένης πολιτικής για την καταπολέμηση της ανεργίας για δεκαετίες που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία με εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους, αλλά για αυτό το θέμα τα κόμματα και τα μέσα ενημέρωσης πέρα από την πλούσια συγκομιδή από παχιά λόγια χωρίς αντίκρισμα τι άλλο πράττουν;
Η επιφανειακή αντιμετώπιση και οι ψεύτικες προεκλογικές υποσχέσεις αρκούν; Μήπως αρκεί το βόλεμα των εκάστοτε δικών τους κομματικών παιδιών, για δεκαετίες από πλάγιες πόρτες, ώστε να γίνουν πιστοί μόνιμοι ψηφοφόροι τους; Τι άλλο από πρόσχημα εξαγιασμού της αναξιοκρατίας καταντάει η ύπαρξη του ΑΣΕΠ;
Ευστάθιος Μοσχοβίτης
Δημοσιογράφος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου